EN

תל אביב מתחדשת: אתגרי בנייה מודרניים לצד שימור מורשת העבר

מדוע פרויקטים הנבנים בשטחי העיר תל אביב מורכבים? ומהם האתגרים הניצבים בפנינו כשבונים פרויקט בסביבה אורבנית צפופה, עם הנחיות שימור מחמירות וחזון אדריכלי חדשני? משה נגדאי, מנהל תחום שימור ויוקרה כותב על ייחודיות הפעילות בהתאמה אישית - Tailor Made.

פרויקטי בנייה במדינת ישראל מורכבים ומאתגרים לכשעצמם. המורכבות מקבלת משנה תוקף כשמדובר בפרויקטים הנבנים בשטחי העיר תל אביב. פרויקטים אלו מזמנים לתחום הביצוע אתגרים לוגיסטיים, הנדסיים והתמודדות מול גורמים מוניציפאליים לא פשוטים, צורך תמידי בסנכרון בין ריבוי גופים וכל זאת לצד מעוף אדריכלי המבקש ליצור את המבנה האייקוני הבא שכמותו עוד טרם נראה כשמנגד עומדות הנחיות שימור המורשת ההיסטורית של העיר.

הבנייה בתל אביב מאתגרת במיוחד בשל הצפיפות הרבה והמרקם העירוני ההיסטורי. פרויקטים רבים נבנים בשטחים קטנים ומוקפים במבנים קיימים, ללא דרכי גישה נוחות או שטחי התארגנות ראויים. הדבר מחייב חשיבה יצירתית והבנה מעמיקה של המגבלות והדרישות הרבות. אתגר נוסף הוא הסמיכות למבנים ישנים או מבנים המיועדים לשימור, המחייבים זהירות ורגישות מרבית בעת ביצוע העבודות. על כל אלו נוסיף את דרישות מעצבי הפנים הרבים המעורבים בפרויקט מטעם הדיירים אשר יוצרים עיצוב ייחודי לכל דירה, דבר הדורש תשומת לב מרבית על תיאום הבנייה והנה לנו פרויקט מורכב אשר האתגרים הלוגיסטיים וההנדסיים בו רבים ומגוונים, בשל הצפיפות, הסביבה, התכנון, וההיסטוריה הנדרשת לשימור. הצלחת פרויקטים שכאלו מחייבת גמישות ויצירתיות הן מחשבתית והן ביצועית מצד כל המעורבים.

המפתח לצליחת האתגרים מורכבת ממספר תחומים: שיתוף פעולה ותקשורת יעילה בין כלל הגורמים המעורבים –  אנשי הצוות, המתכננים, ספקים, בעלי מקצוע ורשויות לצד התמחות ייעודית של הצוותים המבצעים בנייה יוקרתית ושימור מחמיר בעיר תל אביב אשר לא מפסיקה להשתנות. נכון להיום ישנם כ- 1,000 אתרי בנייה פעילים במקביל בעיר הכי צפופה במדינה, המחיר הממוצע למטר ברכישת דירה הינו כ- 70,000 ₪ ובהתאם אופי השרות הנדרש והמחשבה על כל דירה מצריכים מהחברה המבצעת לייצר פתרונות ""Tailor Made הנתפרים במדויק למידותיו ודרישותיו של היזם והרוכש. יזמים רבים כיום מבינים כי ישנה חשיבות רבה בבחירת חברת ביצוע המתמחה בביצוע בניית יוקרה ולבטח בתוך העיר תל אביב.

צברנו בחברת עץ השקד הנדסה ניסיון מגוון בהובלת פרויקטים שכאלו תוך התמודדות עם אתגרי התכנון והביצוע בסביבה עירונית צפופה וססגונית ובהתאם מתאפשר לנו לשתף מניסיוננו ולהציג פרויקטים שבוצעו על ידנו באזורים שונים של העיר, יחד עם האתגרים ודרכי ההתמודדות בכל פרויקט. בנקודות הבאות אמחיש כיצד אנו מנווטים בהצלחה דרך אתגרים אלו מפרויקט לפרויקט ומהן אבני הדרך שמאפיינות את רוב הפרויקטים.

בטיחות

בטיחות אנשי הצוות באתר, שמירה על נהלי הבטיחות בתוך האתר הינם בראש ובראשונה וברורים מאליהם. בנוסף לניהול הבטיחות השוטף בתחומי האתר בטיחות האזרחים בסביבת אתר הבנייה היא אתגר מרכזי הדורש טיפול יסודי. העוברים ושבים אינם מודעים תמיד לסיכונים הטמונים באתר סמוך, ועלינו לנטרל אותם. העניין בולט במיוחד בסמיכות למוסדות חינוך, שם ילדים רבים עלולים להיחשף לפגיעה. אנו נוקטים באמצעי בטיחות כגון מערכות הגנה על זרועות העגורן מפני חריגה מקו המגרש, בניית מעברים מוגנים להולכי הרגל, כלי רכב, התקנת רשתות בטיחות והצבת פקחים שיכוונו אותם. מטרתנו היא לאפשר המשך תנועה רציפה ובטוחה במרחב הציבורי חרף העבודות באתר, תוך נטרול מוחלט של סיכונים אפשריים.

לוגיסטיקה

אתר בנייה בלב תל אביב מהווה אתגר מרכזי נוכח התנועה הערה והמרחב המוגבל. יש לתכנן בקפידה את לוחות הזמנים, כניסות ויציאות של כלי רכב, והקצאת מקומות חניה לצוותים ( בדרך כלל אין אפשרות חניה בתחום האתר). במקביל מתקיים צורך בתיאום הדוק עם הרשויות בנוגע לסגירות זמניות של רחובות והסדרת מעברים חלופיים להולכי רגל וכלי רכב כמו גם ווידוא מתמיד כי משאיות שונות המגיעות לאתר יפרקו את התכולה שלהן בפרקי זמן שאינם חופפים על מנת למנוע עומס יתר בשטחי הפריקה והטעינה באתר.

העדר חניות זמינות בקרבת אתרי הבנייה בתל אביב מהווה אף היא אתגר לוגיסטי משמעותי. מאחר שלרוב מדובר במגרשים קטנים שבהם קו דיפון המבנה הוא בקו אפס למדרכה, אין כל אפשרות חניה בתחום האתר עבור קבלני משנה או אנשי הצוות. עלינו לאתר חניות חלופיות במרחק הליכה סביר לאתר העבודה. זוהי משימה לא פשוטה הדורשת תיאום עם התושבים, הרשות המקומית וגופי אכיפה. אך בזכות ניהול אחראי ותקשורת רציפה, ניתן להתגבר גם על אתגר זה ולאפשר תנאי עבודה נאותים לכל המעורבים בפרויקט.

פרויקט תאודור בתל אביב הוא דוגמה מצוינת להתנהלות לוגיסטית מורכבת. האתר, מוקף בבניינים קיימים משני צדדיו, אנו נדרשנו להקים שני מגדלי מגורים בני 15 קומות ו-160 יחידות דיור. מצד אחד רחוב הרצל  הנו רחוב שבו קיים שביל אופניים שלא מאפשר עצירת כלי רכב. מנגד, רחוב רבנו חננאל שמהווה את הכניסה היחידה לאתר – רחוב צר וחד סטרי שדרש הקפדה יומיומית ותזמון של הגעת משאיות וציוד. בזכות תכנון מפורט של לוחות זמנים, תדרוכים ובקרה צמודה על תנועת כלי הרכב, שיתוף הפעולה עם התושבים והעירייה צלחנו את העבודה הלוגיסטית היומיומית המורכבת.

תאומים מול הרשויות וגופי האכיפה

תיאומים עם הרשויות הם מרכיב קריטי בהצלחת ניהול הלוגיסטיקה באתרי בנייה בתל אביב. כאשר מתבצעת יציקת בטון והמשאבות והמערבלים ניצבים מחוץ לאתר, יש צורך באישור מוקדם לסגירת מדרכות או נתיבי תנועה. תזמון התיאומים הוא קריטי – פספוס של חלון הזמן שתואם מול העירייה והמשטרה, עלולה לגרום לדחייה של היציקה בימים או אפילו שבוע עד לקבלת אישור מחודש. בנוסף, הקבלן נדרש לתאם פקחים ועגלות תנועה מול חברות אבטחה והסדרי תנועה. שיתוף הפעולה עם הרשויות הוא מפתח להצלחה בתיאום המורכב של פעילות הלוגיסטיקה באתרי הבנייה.

אירועי בנייה משמעותיים כמו הרכבת עגורן או יציקות נרחבות מחייבים תיאום לוגיסטי מורכב חודשים מראש עם הרשויות. לדוגמה, יציקת רפסודה הדורשת סגירת נתיב ל-12 שעות. מעבר לקושי בתזמון מדויק כל- כך מראש, הסגירה כרוכה בעלויות גבוהות בגין פקחים, שוטרים וניהול תנועה. סכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים לאירוע. בפרויקטים הנמצאים בסמיכות למוסדות חינוך נדרשת התייחסות מיוחדת בתכנון הלוגיסטי. כך למשל בפרויקט שמבוצע על ידנו ברחוב פרופסור שור, הגובל בבית ספר, נדרשנו להקפיד על לוח זמנים נוקשה ביותר לתנועת כלי רכב. הותר לנו להפעיל משאיות באתר רק בין השעות 9:00 ל-12:30. בהפסקת הצהריים של בית הספר, בין 12:30 ל-14:00, חל איסור מוחלט על תנועה בסמיכות לאתר. בשורה התחתונה חזרנו לפעילות מוגבלת של משאיות רק מ-14:00 ועד 17:00 בערב. הקפדה על הנחיות העירייה במלואן נחוצה על מנת למנוע כל הפרעה למהלך הלימודים. הדבר דורש תכנון מדויק וגמישות רבה מצד כל המעורבים בביצוע הפרויקט.

גם אם הצלחנו בתיאום מול כל הגורמים, עדיין קיימת התמודדות עם קנסות מטעם מפקחי העירייה המפקחים על העבודות וכל שכן צווי סגירה זמניים מהעירייה. זוהי מלאכה מורכבת הדורשת הקפדה ואכיפה רבה מול הספקים של האתר על מנת לא לפגוע בלו"ז הפרויקט או בתקציבו.

הרכבת עגורן ברחוב חד סטרי בפרויקט תאדוד - עץ השקד
הרכבת עגורן ברחוב חד סטרי בפרויקט תאדור

אתגרים הנדסיים 

בוילה רוטשילד 62-64 בת"א התמודדנו עם אתגרים הנדסיים ייחודיים הדורשים חשיבה יצירתית. לדוגמה, הכנסת אלמנטים טרומיים, יציקות מורכבות ועבודות שימור. בפרויקט שימור וילה רוטשילד ביצענו "תלייה" של הווילה ההיסטורית כדי להקים מתחתיה 3 קומות מרתף חדשות. לאחר השלמת המרתפים, הועבר עומס המבנה אל הקומות החדשות ונהרסו הכלונסאות שתלו אותה באופן זמני. בהמשך, ביצענו תלייה פנימית נוספת של רצפות ותקרות הווילה בת 100 השנים על מנת לשדרג את התשתיות מבפנים מבלי לפגוע במעטפת החיצונית לשימור. זוהי דוגמה לרמה ההנדסית הגבוהה הנדרשת בפרויקטים אלו.

מפרטי יוקרה

בעיר המובילה בארץ בעלות המכירה למ"ר ברור מאליו כי קהל היעד שיגיע יהיה  בעל ממון עם דרישות גבוהות מאוד לרמת גימור מושלמת ודרישות עיצוביות (שלעיתים קרובות משתנות תוך כדי הביצוע) גבוהות. כל רוכש מלווה במיטב מעצבי הפנים אשר מקפידים על פרטי ביצוע מיוחדים, יקרים ומורכבים כמו גם מוצרים מחו"ל אשר זמני האספקה שלהם ארוכים מאוד מהרגיל. בנייה ברמת גימור גבוהה דורשת אנשי צוות מיומנים, קבלנים ייעודיים שיודעים לבצע ולספק את המוצר הנדרש בדמות דירת יוקרה ברמה הגבוהה ביותר. אופי השירות והמחשבה ללקוחות אלו הוא סוג של " Tailor Made " כלומר כל לקוח מקבל חליפה תפורה למידותיו ודרישותיו ועל פי תוכניות המעצב שהועברו. הסנכרון המלא בין אנשי הצוות לאנשי הצוות של הרוכש חייב להתבצע בדיוק מושלם, ללא אגו ועם הרבה הבנה וסובלנות לצד יצירתיות מצד אנשי הביצוע בהצגת חלופות לבקשות על גבול הבלתי אפשרי. עבודה מול ריבוי אנשי מקצוע והכלתם היא מומחיות הדורשת הרבה מאוד אורח רוח והבנה הנדסית ואף אנושית.

מאפייני העבודה הייחודיים בפרויקטים בתל אביב משליכים הן על עלויות הביצוע והן על לוחות הזמנים. דרישות הבטיחות, הלוגיסטיקה והתיאומים עם רשויות גורמים להארכת זמני העבודה של הקבלנים ובהתאמה דרישת תמורה כספית גבוהה יותר. 

 

וילה רוטשילד: שימור מחמיר לצד חזון אדריכלי - עץ השקד
וילה רוטשילד ביצוע: עץ השקד הנדסה יזם: טרה בולוורד צילום: אסף פינצ'וק

בשנה האחרונה חל שינוי מגמה בקריטריונים שלפיהם יזמים בוחרים חברות ביצוע עבור פרויקטים בכלל ובעיר ת"א בפרט. בעבר, המחיר היווה את השיקול הדומיננטי ולעיתים הבלעדי בקבלת ההחלטות. אולם, כיום היזמים מבינים שיש להתייחס למכלול רחב יותר של שיקולים, מעבר לעלות הכספית. פרמטרים כמו ניסיון החברה, המוניטין שלה, איכות ואחריות הביצוע, עמידה בלוחות זמנים ותקציבים, יחסי אנוש ושירות לקוחות – כל אלו הפכו משמעותיים ביותר עבור היזמים ובטח בשוק מורכב כאמור כמו הקיים בתל אביב. מזמיני העבודה מחפשים שותף אמין ומקצועי שיוביל את הפרויקט בצורה מיטבית מכל הבחינות ולא רק מהבחינה הכספית. הם מחפשים שותף שיספק להם שקט במהלך הביצוע מול הרוכשים וכל שכן לאחר מסירת הדירות לרוכשים. תהליך הבדק  עצמו והטיפול בתקלות לאחר מסירת הדירות הוא היבט קריטי המשפיע על שביעות רצון היזמים והרוכשים מהפרויקט. 

מעבר להבטחת שקט נפשי, המשך מעורבות ואחריות של חברת הביצוע גם בשלב הבדק מבטיח ליזם כי איכות העבודה נשמרת ושמו הטוב לא ייפגע בעקבות ליקויים במידה ויהיו. זוהי סיבה נוספת ליזמים לבחור בחברת ביצוע אחראית בעלת יכולות גם לפרויקטים קטנים יחסית. יתרון לא פחות חשוב הוא היכולת של היזם לעשות שימוש בחברה המבצעת כ- "תו איכות" במהלך השיווק ולהצדיק ולהשביח את מחירי המכירה בזכות המוניטין של חברת הביצוע.

 מגמת שינוי חיובית זו מיטיבה עם הענף כולו ומייצרת סטנדרט איכות חדש שכל הזמן רק הולך ומשתבח.

בשונה מפרויקטים של בנייה רוויה בסביבה אורבנית, ביצוע פרויקט יוקרה וכל שכן עם מרכיבי שימור בתוך העיר תל אביב מחייב התמחות אחרת ושונה. האתגרים הלוגיסטיים, הניהוליים, התיאומים והמורכבות ההנדסית כמו גם הצורך לענות על דרישות בעלי הדירות ששילמו סכומי עתק עבור הדירות שלהם מצריך צוות ניהולי בעל ניסיון ויכולת התמודדות בהתאם.  למדנו עם השנים שאפשר וצריך לבצע פרויקט בניה במדינת ישראל גם בצורה שונה ופחות בשיטה הנפוצה של "כאן ועכשיו" ללא מחשבה קדימה. ניהול שכזה דורש תכנון ומחשבה קדימה וטומן בחובו גם הוצאות התארגנות מיוחדות אך בשורה התחתונה גורם לאתר להיות יעיל ומדויק הרבה יותר.

מבנה לשימור קופת חולים כללית ברחוב זמנהוף-השופטים. עץ השקד נדל"ן
מבנה לשימור קופת חולים כללית ברחוב זמנהוף-השופטים. צילום: אסף פינצ'וק