EN

פינוי בינוי קשישים

בתבונה וברגישות: התמודדות נכונה עם דיירים קשישים בפרויקט פינוי בינוי תניע ותקדם את הפרויקט בצורה מהירה ויעילה

לצד ההבטחות לשיפור תשתיות ואיכות חיים, פרויקטי פינוי בינוי מעוררים חששות רבים בקרב קשישים, הן בשל ניתוק מהסביבה המוכרת והן בשל קשיים מעשיים במציאת דיור חלופי. הדרך להתמודד עם החששות הלגיטימיות האלו מתחילה בגישה רגישה, בגובה העיניים, בפתיחות לפתרונות דיור מותאמים חיוניים להפיכת המסלול שהחליטו עליו רוב בעלי הדירות בבניין להזדמנות חיובית גם עבור אוכלוסיית הגיל השלישי. מי שמשתדל לעשות זאת בצורה מיטבית היא חברת היזמות הוותיקה עץ השקד נדל"ן, המספקת מענה אישי, מקצועי ורגיש, גם לפנים משורת הדין, לקשישים/ות המתגוררים/ות בפרויקטים אותם היא מקדמת ומבצעת.

עולם ההתחדשות העירונית החל לקרום עור וגידים בתחילת שנות האלפיים עם יישומה של התוכנית הארצית לחיזוק מבנים – תמ"א 38. במשך שנים ארוכות בוצעו אלפי פרויקטים כאלו, רובם במרכז הארץ, ובכל פרויקט ההתמקדות הייתה על בניין בודד. בשנים האחרונות המגמה השתנתה והשוק הולך לכיוון של פינוי בינוי – מתחמי התחדשות רחבי היקף בהם מפנה החברה היזמית מספר בניינים במקביל, ויוצרת תחתיהם מתחמים חדשים ואיכותיים המותאמים לסביבת החיים המודרנית ובמקביל משמרת את האיכויות הקיימות.

מסלול פינוי בינוי מציע יתרונות רבים, הן לדיירים והן לעיר. הדיירים נהנים מדירה חדשה, גדולה יותר ובטוחה יותר, ומבניינים חדשים בעלי תשתיות חדשות ומודרניות אשר עומדים בתקן הגנה מפני רעידות אדמה. שווי הנכסים עולה משמעותית כבר מרגע שבו הרוב המיוחס של הבעלים חתמו על הסכם וממשיך לעלות בכל שלב בו מתקדם הפרויקט לקראת מימושו.  המתחם כולו זוכה לפיתוח סביבתי נרחב שכולל גינות, שטחים ירוקים, מוסדות ציבור וכדומה. עם זאת, מדובר בתהליך ארוך ומורכב, שיכול לקחת מספר שנים עד לקבלת הדירה החדשה. במהלך תקופה זו, הדיירים נאלצים גם לעבור לדירה חלופית למשך תקופת בניית הבניין החדש אולם הידיעה שכבר רואים את סיום התהליך מקלה ומרגיעה, בטח כשאתה יודע שאתה בידיים טובות, מקצועיות ואמינות.

האתגר של ההתחדשות העירונית: בעלים של דירות בני הגיל השלישי

גיוס תמיכת אוכלוסיית הקשישים בפרויקטים של פינוי בינוי הוא משימה מאתגרת אך אנו ב"עץ השקד נדל"ן" מאמינים כי במסגרת תהליך בריא של הנגשת הזכויות בשיתוף עם עורך דין הבעלים ניתן להתגבר על החששות הלגיטימיות של אוכלוסייה זו. תהליך לא מקצועי עלול להוביל להסתייגותם מהפרויקט ולהגדרתם כ"סרבנים", ומשם קצרה הדרך למסלול מיותר של תביעות משפטיות וקנסות.

מדוע זה קורה? מדוע פרויקט "פינוי בינוי" מעורר חרדות במיוחד אצל בני הגיל השלישי?

יכולות להיות לא מעט סיבות, לרבות ערעור הדבר הכי יציב אצלם לאורך שנים – הבית, גם אם הוא לא במצב פיזי טוב, גם אם אין בו ממ"ד לחירום וגם כמובן אם אינו עמיד בפני רעידות אדמה.  עדיין ערעור המוכר והידוע מהווה אתגר לא קטן שבעלים קשישים זוכים להתמודד אתו בתקופת חיים זו. גם החשש הכניסה לתהליך ארוך שמצטייר בעיניהם ככזה עם אי וודאות, תהליך שהם מבינים יחייב אותם לפנות את הדירה בה גידלו בבית חם את ילדיהם הבוגרים, לעבור לגור בדירה שכורה למשך 3 שנים לפחות…  מסלול בהחלט מאתגר מבחינתם.

עם כל זאת, ברגע שחברה יזמית ותיקה ומקצועית, רגישה וגמישה כמו עץ השקד נדל"ן היא היזם שמוביל את התהליך גם המסלול המאתגר והמאיים הזה (שנכפה אולי על אותו בעלים קשיש בעקבות החלטת רוב בעלי הדירות בבניין..)  יכול להיות בהיר יותר, רגוע יותר ואופטימי יותר. הוראות חוק פינוי בינוי, על כל העדכונים והתיקונים שחלו בו לאורך השנים, מאפשרים ליזם ולבעלים "שהגיע לגיל" למצוא מסלול אלטרנטיבי שיכול להקל מאד על הבעלים הקשיש ולעיתים אפילו להיות קרש קפיצה למהלך שאולי חשבו עליו אבל לא היה האומץ או הטריגר הנכון לבצע אותו.  לדוגמא מהלך של מעבר לבית אבות או מסלול שכולל קבלת תמורה כספית גבוהה שתשמש את הקשיש גם לעבור לדירה חדשה קטנה יותר, מותאמת לשלב החיים הנוכחי, שגם תחסוך לו מעבר זמני אבל לא קצרצר לדירה שכורה וגם אפילו יכול שתשאיר בידיו סכום מכובד (כמו רנטה) שיאפשרו לו לממן בכבוד את שלב החיים הבא שלו ושל בני ביתו.

חוק קשישים פינוי בינוי - תכנון לעתיד

זכויות קשישים פינוי בינוי

זכויותיהם של קשישים בפינוי בינוי מחולקות לשתי רמות עיקריות, בהתאם לגילם ולמצבם הבריאותי. החוק מגדיר דייר קשיש כמי שמלאו לו 70 שנים במועד תחילת פרויקט פינוי בינוי והתגורר בדירתו באופן רצוף במשך שנתיים לפחות לפני חתימת הראשון מבין הבעלים על הסכם פינוי בינוי מול היזם.

על היזם להציע לדייר הקשיש מלבד כמובן דירת תמורה חדשה בפרויקט החדש את אחת מהאפשרויות הבאות, לפחות:

האפשרות הראשונה:

(מכילה בפועל 3 חלופות – כולן פתרונות מחוץ לפרויקט החדש וללא מעבר ביניים לתקופת מגורים בשכירות):

  • מעבר לבית אבות – שוויה של דירת התמורה החדשה שמגיעה לבעלים תממן את עלות המעבר לדיור בבית אבות. וככל ויש עודף עד לשוויה המלא של דירת התמורה – כפי שיקבע ע"י שמאי מקרקעין מוסכם – סכום זה יכנס לחשבון הבעלים הקשיש שכמובן יפנה את דירתו ויעבירה לידי היזם.
  • רכישת דירה חלופית – היזם ירכוש עבור הדייר דירה חלופית בשווי דומה לשווי דירת התמורה החדשה שמגיעה לבעלים (שיקבע שמאי מקרקעין מוסכם), שתמוקם בסמוך לדירתו הנוכחית ככל האפשר (בהתאם לבקשתו).
  • קבלת פיצוי כספי – הדייר יקבל סכום כסף בשווי דירת התמורה אתו יוכל להשתמש כרצונו לרכישת דירה חלופית.

כל 3 החלופות להלן פטורות ממיסים, הן לבעלים והן ליזם והן מייתרות כאמור את המעבר לדירה שכורה למשך תקופת הבניה. החלופה הזו נכנסת לפועל סמוך לפני מועד הפינוי של כל הבניין.

האפשרויות השנייה והשלישית לא מדלגות על תקופת השכירות למשך הבניה של הבניין החדש אולם מעניקות לזכאים לכך 2 אפשרויות מגורים בדירות חדשות בתוך הפרויקט החדש:

  • היזם יעניק לדייר הקשיש שתי דירות תמורה קטנות יותר בפרויקט החדש, ששווין המצטבר שווה לדירת התמורה, כפי שיקבע שמאי מקרקעין מוסכם..
  • האפשרות השלישית היא קבלת דירת תמורה קטנה יותר משטח דירת התמורה המקורית, בבניין החדש ובנוסף לה קבלת פיצוי כספי שיכנס לחשבון הבעלים שיגשר על ההפרש בשווי בין דירות התמורה הגדולה יותר והקטנה – כפי שיקבע כאמור ע"י שמאי מקרקעין מוסכם..

תיקון 6 לחוק קשישים פינוי בינוי: הגנה על קשישים

בשנת 2018 נכנס לתוקף תיקון לחוק פינוי בינוי, שמטרתו להגן על זכויותיהם של דיירים קשישים בפרויקטים אלו. תיקון מס' 6 לחוק פינוי ובינוי נחקק על מנת להתמודד עם קשייהם של הקשישים. השינויים שמביא עמו צפויים להקל על קידום פרויקטים אלו, תוך הגנה על זכויותיהם של דיירים, ובפרט דיירים קשישים. יזמים מחויבים להציע להם חלופות מגורים מותאמות, כגון: מעבר לדיור מוגן, רכישת דירה חלופית או פיצוי כספי, תוך פטור משמעותי ממיסים. בנוסף, היזמים המחויבים בשקיפות נדרשים לקיים כנס דיירים ולספק להם מסמך מפורט, שייכתב בשפת האם של הדייר. במקרים של סירוב בלתי סביר, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לאשר את העסקה בשם הדייר הסרבן, ואף לפנות אליו בהליך פינוי.

זכויות קשישים פינוי בינוי - עץ השקד נדל"ן

אפשר גם אחרת: חברת עץ השקד נדל"ן מעניקה מענה רגיש ומקצועי לדיירים קשישים בפרויקטי פינוי בינוי שהיא מובילה היום

אנחנו ב"עץ השקד נדל"ן" פועלים ככל שניתן למען אוכלוסיית הקשישים, מתוך תחושת כבוד עצומה לחתך אוכלוסייה זה – "דור המייסדים". אנו מבינים כאמור שפינוי דיירים בגיל השלישי יכול להיות מורכב פיזית (לעיתים הדיירים סובלים ממוגבלויות תנועה שונות) ורגשית (קשר עמוק לדירה בה התגוררו הדיירים במשך שנים ארוכות ובה גידלו את ילדיהם). אנו מציעים מגוון פתרונות וחלופות שונות, על מנת לסייע ככל שניתן לדיירים הקשישים. אנו מודעים לאתגרים הייחודיים של הקשישים, ולכן מעניקים להם יחס מותאם ותומך לאורך כל התהליך, תוך הבנה עמוקה לכל צרכיהם. יתירה מכך, אנחנו פועלים במקרים רבים לפנים משורת הדין, ומציעים מענים ואלטרנטיבות גם מעבר לאלו שהוגדרו בחוק. אנחנו מקפידים לבחון כל מקרה לגופו ובמקרים מסוימים אף רוכשים בעצמנו את הדירות מהלקוחות הקשישים בשלבים מוקדמים יותר של התהליך הארוך .

בשורה התחתונה

לפרויקט פינוי בינוי יש פוטנציאל רב, ראשית מתוקף הרעיון המקורי והחשוב שהביא להגעתו לעולם – בניית בניינים חדשים למגורים שעמידים לרעידות אדמה, שעלולות לדאבוננו להיות רלוונטיות כמובן גם לישראל. שנית, מהצורך העולה בערי ישראל לחדש את השכונות הישנות ולהכניס לתוכן אוכלוסיות חדשות וצעירות עם ילדים, שיבטיחו את המשך קיומה של השכונה לאורך שנים רבות קדימה. כדי  לממש את התהליך באופן המיטבי, צריך לשים לב ולייצר פתרונות גם לאוכלוסיות מיוחדות שעלולות לחוות קשיים לפני ובמהלכו של כל התהליך. לפיכך, חשוב לוודא כי היזמים שמובילים את הפרויקטים המורכבים האלו יהיו גם רגישים לצרכים הייחודיים של אוכלוסיית  הקשישים, שתמיד תהיה חלק מהרכב הבעלים בבניין/במתחם ויפעלו במקצועיות ובתבונה על מנת להקל ולשמור עליהם ככל האפשר לאורך כל התהליך.

לעיון במדריך המלא לפינוי בינוי, לחצו כאן