EN

המסירה הראשונה שלי

מה חשוב לדעת לפני שנגיע למסירת דירה? מה קורה אם גילינו תקלה? והאם חייבים לבוא עם בעל מקצוע? באנו לקבל את פני הדירה החדשה שלנו (!) ויצאנו עם המדריך האיכותי לפרוטוקול מסירה בישראל.

הנה כל מה שאסור לפספס כשנכנסים לדירה בפעם הראשונה:

6 בבוקר. השעון המעורר מצלצל. אנחנו כבר ערים. אחרי כל כך הרבה זמן שחיכינו בסבלנות, הצצנו בזהירות מעבר לגדר של אתר הבניה וכבר יצאנו בסוף השבוע לטייל בשכונה החדשה, סוף סוף הגיע היום שחיכינו לו – יום מסירת הדירה!

כולם אמרו לנו שלקנות דירה חדשה בפרויקט איכותי זה מסע: ימים ארוכים של פגישות עם קבלנים, שבועות של קורסים באלגברה מיועצי משכנתא, וחודשים ארוכים של מבטים מצועפים למעלה, אל המגדל שנבנה קומה אחר קומה, רק כדי להצביע על אחד החלונות ולהראות לילדים – הנה, שם למעלה, זה הבית החדש שלנו.

רגע לפני קבלת דירה מקבלן

"תגיד רגע", היא פתאום מסתכלת עלי כשאני כבר עם האצבעות על הידית של הדלת, מוכן ליציאה. "היום זאת מסירה סופית? או בעצם מסירה ראשונה?"

אני רואה את הבלבול בעיניים שלה. אני בולע רוק ומנסה להיזכר בשיחה ההיא עם הקבלן, ואז אני קולט:

אין לי מושג מה זה מסירה ראשונה.

גם לה אין.

מה חשבנו לעצמנו? איך הגענו ליום הזה כל כך לא מוכנים? מה יקרה אם נכנס לדירה ונהיה כל כך בהלם ובלחץ שפשוט נפספס את כל מה שחשוב, ונמצא את עצמנו תקועים בדירה מלאה בתקלות? "אולי צריך להזמין איש מקצוע?" היא שואלת אותי במבט מודאג, ומחטטת תוך כדי בתיק, לבדוק אם במקרה מסתתר שם הנדסאי.

"חכי שניה" אני אומר לה. "מה אנחנו שוברים את הראש. בואי נרים טלפון למישהו שמבין בזה."

רוב המשפחות בארץ הן כמונו – מגיעות למעמד מסירת דירה פעם אחת בחיים, וזהו. בתור מי שזאת הפעם הראשונה שלו, אין לי מושג מה עושים כשמגיעים לראות דירה חדשה לגמרי. אבל יש אנשים שהיו כבר במאות מסירות דירה, שהכניסו אלפי משפחות לדירות חדשות, ראו אלפי חיוכים והתרגשויות, ויודעים מה מלחיץ אותנו במיוחד, ואיך אפשר לדאוג שהעבודה שעשו על הבית שלנו היא באמת הכי איכותית שאפשר. 

אלה בדיוק האנשים שאני רוצה לשמוע מהם במהלך בדיקת דירה לפני מסירה 

דביר הוא מנהל פרויקט בפרויקטים גדולים עץ השקד. הדבר הראשון שהוא עשה, זה להרגיע אותי. "הכי חשוב זה להגיע באווירה טובה. זה יום שמח, חג. יש רוכשים שנכנסו לדירה, וראיתי עליהם שבכלל לא מעניין אותם לעבור איתי על הפרטים. מבחינתם רק לקבל את המפתח ולהתחיל את הפרק החדש בחיים". הוא אומר שיש הבדל בין מי שבאים בלחץ וחוששים מהאירוע, לבין מי שבאים עם חיוך. "בסוף גם אצל אלה וגם אצל אלה, אם יש בעיה בדירה אנחנו נמצא אותה, וכשנמצא אותה – נטפל בה. זאת האחריות שלנו. אבל מי שבא בלחץ, לפעמים מייצר לעצמו חוויה לא טובה. מי שמקבל את המפתח ופותח את הדלת ברוח טובה – לרוב גם ייצא בחיוך מאירוע המסירה, וירגיש שיש לו כתובת ויש אל מי לפנות."

דביר הסביר לי על ההבדל בין מסירה ראשונית לבין מסירת חזקה, שנקראת גם מסירה סופית. מסירה ראשונית היא הסיור שעושים עם נציגי הקבלן לבדיקת דירה לפני מסירה כמה חודשים לפני שהעבודה בדירה מסתיימת, לפני שמבצעים חיבור של מערכות הגז, החשמל והמים. זה אומר שאם מגלים בעיות או ליקויים בזמן המסירה הראשונית, אפשר לתקן אותם באופן מיידי, עוד לפני שהמשפחה נכנסת לדירה. 

מסירת חזקה היא המסירה הסופית של הדירה לידי הרוכש. כאן אנחנו לא רק נכנסים לראות את הדירה, אלא ממש מקבלים את המפתח. הפרוטוקול שממלאים במסירה הסופית יכלול את כל מה שנמצא בדירה – כולל קריאה של מוני החשמל, הגז והמים, ויתעד כל פרט ופרט על הדירה ברגע המסירה, כדי שאפשר יהיה לאתר ולתקן את התקלות במהירות האפשרית.

על מה הכי חשוב להסתכל במעמד קבלת דירה חדשה מקבלן?

 "כשאני נכנס לדירה חדשה, הדבר הראשון שאני שם לב אליו הוא הסדר והניקיון. כשהקבלן הוא איש מקצוע טוב שעובד עם צוות איכותי, הוא בוודאות ידע לעשות עבודה נקיה, ולא להשאיר אחריו שאריות שנראות כמו אתר בניה. 

אם פתחת את הדלת ואתה מריח ריח של ניקיון, והכל נראה יפה ומסודר – ברוב המקרים זה הולך יד ביד עם איכות העבודה שמתחת לפני השטח."

דירה חדשה מקבלן - עובדי ומפקחי הבנייה של עץ השקד נדלן - מפקחים על איכות העבודה
בנייה איכותית. סימנים קטנים בעת מסירת הדירה יכולים להעיד על האיכות.

יש לך טיפ למקום מסוים שחשוב לבדוק?

"כשהלכתי עם דודה שלי לדירה שהיא קנתה, הדבר הראשון שעשיתי זה לפתוח את קופסאות הביקורת של צנרת הדולחין של הדירה. פשוט תשאלו את מנהל העבודה איפה נמצאת קופסאות הביקורת, ואז לא צריך לעשות שם בדיקה גדולה – פשוט לראות שהיא לא מלוכלכת, ושאין שם שאריות בניה או פסולת. אם יש שם פסולת, יכול להיות שגם צנרת הניקוז לא נקייה. זה נכון גם לגבי חלונות ותריסי אלומיניום: לפעמים בתהליך העבודה מצטבר במסילות שלהם אבק, וצריך לתת להם קצת אהבה לפני שמוסרים את הדירה. אם הכל נקי ומסודר, ואם באופן כללי הדירה, המגדל, אפילו הלובי בכניסה מוכנים לקראת הדיירים שמגיעים לדירה –  זה כבר מעיד לי על דבר חיובי. זה אומר שעובדים כאן אנשים שלא באו לגמור עבודה וללכת, אלא באמת חושבים בכל רגע על המשפחות שיגורו כאן.״ 

התקשרתי גם לגבריאל, מנהל עבודה בעץ השקד, ומוסר משהו כמו מאות דירות בשנה. "היו אנשים שירדו על הברכיים עם זכוכית מגדלת וחיפשו אם יש מרווחים בין המרצפות. אפשר להבין את זה – זה הבית שלך, ואתה לא רוצה לעשות טעויות. אבל אם יש דבר אחד שחשוב שתדע לפני שאתה מגיע לקבל את הדירה, זה שאתה לא נשאר לבד אחרי המסירה. כשהקבלן טוב, אמין ואיכותי – אתה תוכל לפנות אליו גם אם תגלה תקלה כמה שבועות אחרי שנכנסת לדירה."

אז אין מה להילחץ? גם אחרי שהדירה כבר נמסרה ונכנסתי לגור בה, יהיה לי אל מי לפנות?

"לגמרי. כשאני מוסר דירה חשוב לי לומר לדיירים: אני והצוות שלי לא נעלמים לשום מקום. רוב הפעמים אנחנו עדיין בשטח, במשך כמה חודשים לאחר סיום הבנייה וקבלת טופס 4, מבצעים תיקונים ומסירות בדירות אחרות. כשיש משהו קריטי אני זמין עבורכם באותו היום. וגם אם זה צבע או טיח – אנחנו נדאג שיתקנו את זה. גם כשהדירה היא כבר 100% שלכם, לנו עדיין יש אחריות על איכות העבודה שלנו."

זה הזכיר לי את מה שדביר אמר. "חלק מהדברים שחשוב לדעת על הדירה, אתה לא באמת תדע עד שתגור בה. מדדים כמו איכות הצנרת, או השיפוע לנקודת הניקוז במרפסת. גם אם תבוא עם פלס ותראה שזה עומד בדיוק בתקן, מה שמשנה בסוף זה לא התקן, אלא המציאות – אם כשיורד גשם, זה מתנקז או לא מתנקז. בסוף רק כשהמשפחה נכנסת לגור בדירה, אפשר באמת לחוות את היתרונות הגדולים שלה, וגם להצביע על מה שחשוב לתקן."

לדעתך כדאי לשלם לאיש מקצוע שיגיע לדירה במעמד קבלת דירה חדשה?

"תשמע, זה עניין של מה מרגיש לך בנוח", אומר לי גבריאל. דביר מסכים איתו. "כשאתה משלם למישהו כדי שיכתוב דוח על כל פרט ופרט בדירה – אתה בסוף תקבל דוח ארוך ומפורט, אבל בכלל לא בטוח שהוא יראה משהו שאתה היית מפספס. לכן אני אומר לדיירים: אם אתם רוצים להביא מהנדס בודק וזה יעזור לתחושת הביטחון שלכם, אין עם זה שום בעיה, אבל הכי כדאי לעשות את זה כשאתם כבר כמה שבועות בתוך הדירה, ויודעים בעצמכם להגיד לו מה חשוב שהוא יבדוק."

הבנתי. אז אם רק אנחנו מגיעים למסירה, בלי איש מקצוע – יש רשימה של נקודות שחשוב שנעבור עליהן?

"האמת שיש רשימה כזאת. קוראים לזה מפרט המכר שלכם, והוא נמצא יחד עם החוזה המשפטי של רכישת הדירה. שם יש במרוכז את כל מה שמגיע לכם לקבל, וחשוב שתעברו על זה ותראו שהכל הוא כמו שסוכם. שכמה נקודות חשמל שחתמתם עליהן – זה באמת מה שקיבלתם. שהתריסים במרפסת והחרסינה בשירותים הם מה שרכשתם. אם עברתם על כל הנקודות האלה והכל פיקס – סימן שאתם יכולים להתחיל להרגיש בבית.״

הרגע שאחרי המסירה – תקופת הבדק

גבריאל ודביר הרגיעו אותי. אם אחרי המסירה הראשונית, ואחרי המסירה הסופית, לקבלן עדיין יש אחריות על הדירה – אז באמת אין סיבה להיות בלחץ.  אבל בעצם, מה קורה אם יש בעיה בדירה כשמנהלי העבודה כבר לא נמצאים בשטח? אל מי אני יכול לפנות ברגע שאחרי המסירה?

"כאן אנחנו נכנסים לתמונה" עונה לי צור, מנהל מחלקת הבדק של עץ השקד. "כל הסוגיות שהעליתם במהלך המסירה הראשונית ובשלב הכניסה לדירה, צריכות להיות מטופלות באופן מהיר ומיידי. אבל נניח שאתה כבר חודש בדירה, ופתאום אתה חווה בעיות שנובעות מתקלה בתשתית – צנרת ומרזבים, סדקים עוברים בתקרה, קילופים או שקיעת מרצפות – לכל אחת מהתקלות האלה יש תקופה מוגדרת, שנקראת ׳תקופת בדק׳, במהלכה הקבלן אחראי לתקן לך את הליקויים״. 

אז ברגע שגיליתי שיש תקלה, מה אני צריך לעשות?

״זה הזמן להרים טלפון אל מחלקת הבדק של חברת הבנייה. כשאתה עובד עם חברה ברמה גבוהה ועם שירות איכותי – אפשר להיות בטוח שהבדק ייקח אחריות ויטפל במה שצריך. כשדיירים שקנו דירה מעץ השקד פונים אלינו לטיפול בתקלות בתקופת הבדק, אנחנו עונים להם בשמחה, בודקים את התקלה, ודואגים שאנשי המקצוע הכי איכותיים שיש יגיעו לתקן כל מה שצריך, כדי שהדיירים יקבלו את מה שמגיע להם, וכדי שכל המשפחה תוכל לישון בשקט."

 לסיכום – טוב שהחלטנו לבדוק את הפרטים לפני שהגענו למעמד המסירה החגיגי. עכשיו אפשר לנסוע אל הבניין החדש ברוגע, להתרגש מהרגע שבו נפתח את הדלת בפעם הראשונה, לעבור על מפרט המכר עם אנשי המקצוע של עץ השקד, ולדעת שבכל מצב ובכל מקרה – הבית שלנו בידיים טובות. 

בעץ השקד מלווים אתכם לאורך כל הדרך, מהרגע הראשון ועד הרבה אחרי שתקבלו את המפתח. מוזמנים להציץ על כמה מהפרויקטים האיכותיים של עץ השקד בכל רחבי הארץ>